
www.manaraa.com

City University of New York (CUNY) City University of New York (CUNY) 

CUNY Academic Works CUNY Academic Works 

Dissertations, Theses, and Capstone Projects CUNY Graduate Center 

2-2020 

Mandated to Report: The Role of the Nationalist Press in Mandated to Report: The Role of the Nationalist Press in 

Reporting Zionist Land Expropriation and Labor Conquest in Reporting Zionist Land Expropriation and Labor Conquest in 

Palestine During the 1930s Palestine During the 1930s 

Walaa AlGhussein 
The Graduate Center, City University of New York 

How does access to this work benefit you? Let us know! 

More information about this work at: https://academicworks.cuny.edu/gc_etds/3613 

Discover additional works at: https://academicworks.cuny.edu 

This work is made publicly available by the City University of New York (CUNY). 
Contact: AcademicWorks@cuny.edu 

https://academicworks.cuny.edu/
https://academicworks.cuny.edu/gc_etds
https://academicworks.cuny.edu/gc
http://ols.cuny.edu/academicworks/?ref=https://academicworks.cuny.edu/gc_etds/3613
https://academicworks.cuny.edu/gc_etds/3613
https://academicworks.cuny.edu/?
mailto:AcademicWorks@cuny.edu


www.manaraa.com

 

MANDATED TO REPORT: THE ROLE OF THE 

NATIONALIST PRESS IN REPORTING ZIONIST LAND 

EXPROPRIATION AND LABOUR CONQUEST IN 

PALESTINE DURING THE 1930s 

 

 

 

by 

 

WALAA ALGHUSSEIN 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
A master’s thesis submitted to the Graduate Faculty in Middle Eastern Studies in partial 

fulfillment of the requirements for the degree of Master of Arts, The City University of New 

York 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
2020 



www.manaraa.com

i | Page  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

© 2020 

 

Walaa AlGhussein 

 

All Rights Reserved



www.manaraa.com

ii | Page  

 

 

Mandated to Report: The Role of The Nationalist Press in Reporting Zionist Land 

Expropriation and Labor Conquest in Palestine During the 1930s 

 
by 

 
Walaa AlGhussein 

 

 

 

This manuscript has been read and accepted for the Graduate Faculty in Middle 

Eastern Studies in satisfaction of the thesis requirement for the degree of Master 

of Arts. 

 

 

 

 

 

 

 
January 27, 2020 Simon Davis 

 

Date 

 

 

January 27, 2020 

[enter full name here without titles] 

Thesis Advisor 

Beth Baron 

Date [enter full name here without titles] 

Executive Officer 

 

 

 

 

THE CITY UNIVERSITY OF NEW YORK 



www.manaraa.com

iii | Page  

 

 

 

 

ABSTRACT 

 

Mandated to Report: The Role of The Nationalist Press in Reporting 

Zionist Land Expropriation and Labor Conquest in Palestine During the 

1930s 

by 

 
Walaa AlGhussein 

 

Advisor: Simon Davis 

 

 

Print media has been an indelible component of the Palestinian National Movement – playing a 

critical role in many episodes of its fraught history. Time and again it has formed the discursive 

and rhetorical spear of various ideological movements and factions, utilizing iconography, 

poetry, and incendiary political writing to project a unified and popular struggle to the diaspora 

and the world. Perhaps the most understudied period in the modern Palestinian struggle and the 

role of the print media in the 1930s – a period of increasing internal political struggle and 

external material pressures. This is particularly true when it comes to coverage of Zionist 

activities in Palestine, which significantly increased due to regional considerations and 

geopolitical developments. Furthermore, the new ideational factors and material considerations 

were beginning to shift the political consideration, with new concepts coloring and framing the 

political struggle. 

 

Through the use of in-depth historical research and archival material, this dissertation will trace 

how rivalries within the elites played out within the various printing presses owned by 

established but contending families. This paper will locate how these rivalries reflected in the 

coverage of Zionist activities like land theft and “labor conquest”. Furthermore, as Palestine 

became the workshop for new ideas from Europe – in particular, Communism, what did these 

established elites have to say about those writing on class struggle and the overthrow of 

antiquated systems of power. 



www.manaraa.com

iv | Page  

 

TABLE OF CONTENTS 
 

 

 

 

 

 
 

Introduction                   1  

 
Thesis statement 3 

Methods 4 

Historiographical Timeline of the Palestinian Newspapers: 6 

The Press of the First Intifada: From Sumud to Surrender 6 

Internationalizing the Struggle: The Fedaai’s and the Refugee Camp 8 

The Nakba Decade, 1948 – 1960 9 

Literature Review: 11 

Chapter I: The British Mandate 14 

Chapter II: Reporting on the issues 23 

The Diversification of the Media Landscape 23 

The Main Players 24 

Filastin 24 

Al-Liwa’a 25 

Al-Difa’ 26 

Al-Jami’a Al-Arabiyyah 27 

Nationalist newspapers and the issue of land sale 28 

Nationalist newspapers and the “labor conquest” by the Histadrut 35 

Chapter III: Hamdi Al-Husseini 40 

Conclusion 46 

Bibliography 48 



www.manaraa.com

1 | Page  

CHAPTER 1: INTRODUCTION 

 

 

 
The contemporary Palestinian print media scene is a lively one, despite the restrictions and 

traumas Palestinian society has faced since the Nakba of 1948. Indeed, Palestinian print media 

can be seen as a reflection of the state of the Palestinian national movement. For example, the 

newspapers which dominate today, such as Al-Ayyam, the second-largest daily newspaper in 

Palestine is circulated in the de facto political capital of Palestine, Ramallah. Meanwhile, Al-Hayat 

al-Jadida1, the official publication of the Palestinian Authority is also widely read throughout the 

West Bank. In the Gaza strip, cut off from the West Bank and the rest of the world by way of the 

Israeli and Egyptian siege, the media discourse has been intimately shaped by Hamas, which has 

been governing the strip since elections in 2006.2 Felistin is the largest newspaper of Gaza, closely 

linked to the Islamist party, but represents itself more moderately and independently. These 

newspapers mostly react to the so-called “peace process” and the maneuverings of the major world 

powers and international non-governmental organizations with regards to the Oslo Peace Accords. 

They document the daily Israeli violations and support (obviously or tacitly) the political stances 

of the major Palestinian factions – often reflecting the stasis of the Palestinian National Movement 

(PNM). However, this has not always been the case. The PNM has gone through a number of 

incarnations since the end of World War One, reflecting the historical conditions from which it 

has emerged. These historical conditions are defined as colonial occupation, war, displacement, 

exile, and the conditions of the diaspora. As Ilan Pappe notes, much contemporary historical 

analysis of Palestinian consciousness towards the Zionist land expropriation and British imperial 

 
1 Al-Sahafa Feh Marhalet Al-Sulta Al-Wataneyyah http://info.wafa.ps/ar_page.aspx?id=2474. 
2 "TIMELINE: Key events since 2006 Hamas election victory... " 20 Jun. 2007, https://www.reuters.com/article/us- 

palestinians-timeline/timeline-key-events-since-2006-hamas-election-victory-idUSL1752364420070620. 

http://info.wafa.ps/ar_page.aspx?id=2474
https://www.reuters.com/article/us-palestinians-timeline/timeline-key-events-since-2006-hamas-election-victory-idUSL1752364420070620
https://www.reuters.com/article/us-palestinians-timeline/timeline-key-events-since-2006-hamas-election-victory-idUSL1752364420070620


www.manaraa.com

2 | Page  

violence during the Mandate period is devoid of any intellectual conceptualization of these twin 

processes as part of a broader system of colonialism (Pappé 2015). This thesis reads major 

newspapers of the mandate era to demonstrate how these papers, linked to nationalist forces. Not 

only reported and responded to Zionist colonial projects, but also in equal measure to growing 

communist sentiments and nationalist movements. For example, groups that were formed around 

notables such as Al-Husseini's Palestinian Arab Party, founded in 1935 and led by Jamal Al- 

Husseini, and Nashashibi's National Defense Party, organized in 1934 with the assistance of 

Raghib Nshashibi3. The newspapers also covered various strands of Palestinian national evolution 

ideology through the following: Hizb Al-Istiqlal (founded in 1932 by Awni Abd Al-Hadi4 as a 

branch of the Pan-Arab Party), the Supreme Muslim Cuncil (SMC), the Palestinian National 

Movement (PNM), the Arab Higher Committee (AHC) and the Palestinian Arab Congress (PAC). 

The actions of these and other movements took part in the creation and effect of the newspapers 

published in this paper. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

3 Raghib Nashashibi was a member of the Nashashibi clan and Jerusalem's mayor from 1920 to 1934. Nashashibi 

was an Arab Higher Committee founding member and a National Defense Party leader. 
4 Awni Abd al-Hadi was the chairman, secretary-general and first elected president of the Palestinian 

Independence Party (Istiqlal) and a chief spokesman for the Palestinian Arab nationalist movement. He became 

legislative secretary of the Arab Executive Committee in 1928. 



www.manaraa.com

3 | Page  

Thesis statement 

 

Were there differences between the Nashashibi faction and the Al-Husseini faction of the 

Palestinian nobility, who placed themselves as rivals within the Palestinian nationalist movement? 

And how did this rivalry shape the print media discourse? What of the nationalist leaning press 

outlets and journalists, many of whom had ties to the Palestinian Communist party? 

Additionally, this thesis will focus on how the significant newspapers linked to the Arab nobility 

covered Zionist land theft and colonization, the “conquest of labor”, and how these same 

newspapers reflected on the communist party and general left-wing movement’s activities. To 

demonstrate this reading of Mandate era nationalist newspapers, I will do a historical timeline on 

the evolution of newspapers throughout important periods of the Palestinian history and how 

they functioned from the first Intifada (1987-1993), to the Nakba of 1948, and going back in 

history to the British Mandate. The period 1929 to 1939 is highlighted era in my thesis, I will go 

through four specific nationalist newspapers and their coverage of the two aforementioned major 

issues I mentioned above. In examining how the conditions created by settler-colonialism 

allowed the emergence of both nationalist and communist intellectuals, I will focus on Hamdi 

Al-Husseini as an example representing the historical, intellectual, and complicated situation as a 

whole, and the emergence of the Palestinian newspapers’ atmosphere. This case-study will 

highlight his writings, journalism work and contributions of (Hamdi Al-Hussieni), a radical 

nationalist leader from Gaza with strong ties with the Communist movement, which was 

particularly influential and was tremendously criticized by the public for his views and 

background. He was a veteran of the Arab Revolt, known for his liberalism and strict non-

partisans. In addition to the covert activities of al-Husseini, he acted as the president of the 

branches of the Young Men's Muslim Associations (YMMA) in Gaza and Jaffa. Furthermore, he 

was also aligned with other Arab leaders including Izz Al-Din Al- 



www.manaraa.com

4 | Page  

Qassam in anti-mandate activism. With attention to his out-spoken journalism, Al-Husseini 

focused in his writings on land theft and British violence, two topics covered throughout this thesis. 

 

 

 

 

 
Methods 

 

Historical research involves locating, utilizing, and arranging information derived from 

primary sources to communicate an understanding of past events. In this process, historians use 

their knowledge and experience to situate pertinent information from these sources to find the truth 

and sustain their argument. Perhaps the most eloquent quote to underscore this process is from the 

celebrated British historian E.H. Carr: 

“History consists of a corpus ascertained facts. The facts are available to the 

historian in documents, inscriptions and so on, like fish in the fishmonger's slab. The 

historian collects them, takes them home, and cooks and serves them in whatever style 

appeals to him.” 

 

 
To catch these “fish,” this thesis will use the online archives available at the National Library of 

Israel, stolen from Palestinians, which holds a vast collection of Arabic periodicals that were 

published in historic Palestine between 1908 and 1948. This rich collection of work contains daily 

newspapers that focus on current events, satirical magazines, social, educational, and cultural 

journals, and comic strips. Some of these were government or publicly run through institutions, 

and others were linked to private ownership. The National Library of Israel has managed to digitize 

these works and has cross-referenced their content. 



www.manaraa.com

5 | Page  

 

 

Key words for archive 

 

I will cross reference these Arabic terms and their meanings within the database to find 

relevant articles concerning British colonial violence and Zionist land theft and colonization. 

Land Theft   سرقة الأراضي 

Jewish Immigration هجرة اليهود 

Jewish Only Labor احتكار العمل لليهود فقط 

Peasant Displacement نزوح الفلاحين 

Village Displacement تهجير القرى 

Land Purchase  بيع وشراء الأراضي 

Settlement Expansion توسيع وانتشار المستوطنات 

Kibbutz Expansion توسيع وانتشار الكيبوتس 

Jewish Armed تسليح اليهود 

Jewish Immigration هجرة اليهود 

Jewish Immigration quotas أجندة الهجرة اليهودية\كوتا  

Yishuv اليشوف 

British Police Violence عنف الشرطة البريطانية 

Military Curfew  حظر تجول عسكري 

Execution اعدام  

Imprisonment  حبس \سجن   

Military trial محاكمة عسكرية  

Torture ذيبتع  

British Military murder قتل من قبل الجيش البريطاني 

Exile of leaders نفي قادة فلسطين 

Land أرض      

Fellaheen فلاحين 

Villages قرى 

Villagers قرويين 

Jewish National Fund صندوق النقد اليهودي 



www.manaraa.com

6 | Page  

Trade Union نقابة العمال  

Workers عمال 

Land Control  سيطرة الأراضي 

Land Theft  سرقة الاراضى 

Land Sale بيع الأراضي 

Land Purchase شراء الأراضي  

Brokers سماسرة 

Displacement تشريد 

Workers Strike اضراب عمال 

 

 

 
 

Historiographical Timeline of the Palestinian Newspapers: 
 

The Press of the First Intifada: From Sumud to Surrender 

 

Palestinian resistance within the Occupied Territories of Gaza and the West Bank reached 

a high point during the first Intifada in the late 1980s. This “shaking off” was a large-scale, 

predominantly peaceful confrontation with the Israeli army through mass demonstrations and civil 

disobedience such as strikes and the refusal to pay taxes. Unlike the resistance of the previous 

decades, which will be discussed below, this very public attempt to extract Palestinian life from 

the structures of settler-colonial occupation was led by community councils and the United 

National Leadership of the Uprising – not the dominant parties like Fatah. During this period, the 

press drew attention to the violent acts committed against the Palestinian people while at the same 

time mobilizing and presenting the issue of liberation and its connection to Palestinian identity. 

The idea of Sumud (steadfastness) was embodied through images of the olive tree roots and was 

reflected in the popular graffiti in refugee camps, slogans that were mirrored in the radical press 

(Sharp 5) (Schiocchet 16). 



www.manaraa.com

7 | Page  

Several leftist and communist newspapers were prominent during the 1980s, calling for 

resistance to the Israeli occupation authorities. Newspapers such as Al-Mithaq, for the left-wing 

journalist Mahmoud Al-Khatib would be banned repeatedly (Jones 1236). At the same time, Al- 

Tale’a, which was considered the other Communist paper and Al-Darb for the Democratic Front 

for the Liberation of Palestine (DFLP) were consistently shut down by the Israeli military 

(Palestinian Newsand Information Agency). The militant nature of the first Intifada was blunted 

and eventually subsumed by competing Palestinian factions, with Fatah steering the energy of the 

movement towards the Madrid peace conference of 1991 (Said 21). Madrid paved the way for the 

Oslo process and the establishment of the Palestinian National Assembly in 1994 – consolidating 

the PNM under the leadership of Yasser Arafat (Ibid). The Madrid process failed to consider the 

central issues of land loss and the refugee question. While at the same time, Oslo would serve to 

provide the groundwork for the construction of a “half-state” within the NGOization model of the 

emerging neoliberal dogma of the era (Haddad, 2016). 

The return of the PLO to Palestine was followed by a correspondingly increased 

factionalization of the Palestinian press – a strategy exploited by Arafat to ensure that the media 

was titled towards him. Another technique to dominate the media was the passing of a Press and 

Publication Law which was issued in 1995 to involve the media in defining a state in Palestine and 

contributed to the suppression of journalism through censorship - mirroring similar legislation 

passed by Ottoman, British, Egyptian, and Israeli administrations. The new law included 

punishments for journalists who criticized the government as in effect criticizing the sanctity of 

the Fedayeen militants (Najjer, 1994). 



www.manaraa.com

8 | Page  

Internationalizing the Struggle: The Fedaai’s and the Refugee Camp 

 

The defeat of the Arab powers during the six-day-war of 1967 resulted in political malaise 

throughout the Arab world (O Najjer 89). For the PNM, hitherto constrained under the patronage 

of the leaders of Egypt, Jordan, and Syria. This compounded the tragic losses incurred during al- 

Naksa, resulting in further forced displacement of Palestinians, as well as the shedding of Palestine 

as a central issue of the Arab world which resulted in a new political orientation for the PNM. The 

emergence of the PLO and its domination by Fatah resulted in the national struggle centering 

around the story of exile and diaspora life of the Fedayeen in refugee camps located in Palestine 

and the neighboring Arab countries. They were represented as the archetypal Palestinian (Shemesh 

86). Where previously there was no unified and collective Palestinian struggle, this represented a 

rupture and change in Palestinian discourse and identity, profoundly demonstrated in Ghassan- 

Kanafani’s novels (Coffin 98). Kanafani edited Al-Hadaf magazine and was the spokerperson for 

the Popular Front for the Liberation of Palestine (PFLP), Kanafani also drew many covers for the 

magazine, which consisted of revolutionary posters, representing the Fedayeen (freedom fighters) 

as a symbol of commitment for the Palestinian national struggle (Bano 13). In the years following 

Kanafani’s assassination in Beirut in 1972 at the hands of Israeli commandos, there was a rebirth 

of unified media that issued a weekly magazine that represents all, Falasteen Al-Thawra, and 

replace the factional newspapers to express the Palestinian Liberation Organization (PLO). The 

Palestinian nationalist poet and writer, Kamal Nasser, led the editorial meetings of this magazine. 

He contributed to the transformation of the content of Arab nationalist thought in the Palestine- 

Israel “conflict” and was later assassinated by the Israeli general Ehud Barak on April 9, 1973, 

along with other leaders from Fatah. Arafat seized on such imagery, mirroring it in his discourse, 



www.manaraa.com

9 | Page  

most notably during his speech to the United Nations in 19745. Appearing at the UN General 

Assembly, dressed in the typical garb of the Fedayeen, Arafat emphasized the right to armed 

resistance, placing the Palestinian struggle within a broader global struggle against racism, 

imperialism, and colonialism. This speech would serve to gain much legitimacy and recognition 

for the Palestinian cause. 

The Nakba Decade, 1948 – 1960 

 

With the creation of Israel in 1948 over 78% of historic Palestine and the expulsion of two- 

thirds of the native Palestinian population, divisions in the print media began to be defined by 

diasporic conditions across the region and Zionist occupation (Pappe). While Gaza, a small 

geographic area with a weak economy and lack of resources, was absorbed under Egyptian rule, it 

became difficult for it to maintain its local press industry despite the significant amount of 

newspapers that were issued in the area and quickly died at the time. Gaza was considered as “the 

cemetery of newspapers” at that time until journalists Zuheir Al-Rayyes and Zaki A’l-Redwan 

established a paper in 1963 called Akhbar Falasteen that came out as an Arab nationalist, 

revolutionary organ. It adapted the Egyptian press style at the time, [of the liberation army and the 

establishment of PLO] and became its mouthpiece in Gaza. At the same time, the West Bank was 

occupied by Jordan, and thus became subject to the strict press and publication laws of the 

Hashemite Kingdom (Massad 71). Press freedoms were tightly curtailed while King Abdullah used 

Jerusalem as his legitimating media platform. However, the king’s stong ties with the previously 

powerful clan of the Nashashibi family, assisted the journalist and editor Ibrahim Al-Shanti to 

return to Palestine and republish Al-Difa’ newspaper. Newspapers, however, were later merged 

 
5 "Yasser Arafat Speech Young at the United Nations in 1974 .... " 10 Nov. 2010, 

https://www.youtube.com/watch?v=SQrbPhrPJ7I. 

https://www.youtube.com/watch?v=SQrbPhrPJ7I


www.manaraa.com

10 | Page  

and relocated their offices from Palestine to Jordan after 1948, in which it became supervisory and 

subordinate to the governing authority. 

Since the Nakba, these three phases of the Palestinian National Movement have been the 

defining moments in the struggle against colonial occupation. The Palestinian print media has both 

been shaped by these moments and developed them, playing a role in both popular discourse and 

praxis regarding the resistance against Israeli colonialism. Elites have formed a vital part in this, 

using the technologies of the print media to direct the struggle, debate, and win popular appeal for 

its continued direction. An under-analyzed historical episode in this is the 1930s. During this 

period, the PNM was in its fledgling but arguably most formative decade. By 1933, Palestine was 

going into its tenth year under British colonial rule which both continuously denied home rule 

(despite proclaiming to tutor the country to independence) and brutally suppressing any popular 

movement (Shepherd 198). At the same time, Zionist land expropriation and colonization grew 

year on year, bolstered by both increased funding from wealthy financiers in Europe and the USA 

and the steady flow of Jewish refugees following the rise of Fascism in Europe (Weizmann 68). 

The suppression of Palestinian political projects and the dispossession of Palestinians from their 

land was a pressing issue. However, the battle in Palestine was not only external to the Palestinian 

community – there was a battle of ideas within the PNM. A new anti-colonial Arab consciousness 

was developing across the region through the writings of individuals like George Antonius6 and 

others. In his book, The Arab Awakening (1938), Anonius generated debates such as the origins of 

Arab nationalism, the significance of the Arab Revolt of 1916, and the machinations behind the 

post-World War One political settlement in the Middle East. Meanwhile, the October Revolution 

 

 
6 George Antonius: Lebanese-Egyptian writer and diplomat, one of the first historians of Arab nationalism, settled 

in Jerusalem. 



www.manaraa.com

11 | Page  

and the emergence of the Comintern in Russia resulted in the spread of Communism throughout 

the world, with particular appeal in Iraq and Palestine. Alongside these new ideas, were old tribal 

and familial loyalties that steered and co-opted the prevalent direction of the PNM. Within this 

emerging socio-political milieu, a dynamic and robust Palestinian print media was emerging. 

 

Literature Review: 
 

 

The literature on the nature of Palestinian social life has grown in depth in recent decades, 

with works covering as diverse topics as tourism in Palestine (Cohen-Hattab and Katz) to the 

production of a postcard for commercial, cultural and political ends (Moors). Ami Ayalon has 

conducted the seminal work on literacy during the Mandate period in a book titled Reading 

Palestine: Printing and Literacy, 1900-1948 which locates education, publishing and literary 

works as central to the development of Palestinian society through the formative decades of the 

first half of the twentieth century. The significant implication from Ayalon’s work is that as a 

society, Palestine underwent extreme convulsions from the turn of the 19th century, with a rapid 

shift from an overwhelmingly illiterate society to one in which nearly half of those members of 

school age were receiving some level of education in schools, resulting in considerable surges in 

literacy. Ayalon places the emergence of local printing presses in Palestine as the catalyst for this 

gradual revolution in the consumption of the press. Furthermore, Aylon traces the development of 

the printing press in Palestine from infancy around the turn of the century, with manuscripts being 

contained to a few houses at the close of the 1800s, to its explosion in the 20th century through 

private commercial development and increased contact with Europe (Ayalon 2004). Ayalon states 

that not only was the emerging press scene a transmitter of popular opinion, but also helped 

shaping it: 



www.manaraa.com

12 | Page  

Strikes, street demonstrations, violent confrontations—against the British, the Zionists, or 

domestic rivals—were not merely reflected in the press but also inspired by journalist preaching. 

Newspapers served as manifestoes for the many groups and individuals engaged in the ideological, 

political, and personal contentions that made up the public agenda. Eager for up- to-date 

intelligence and commentary, the public increasingly relied on the press as a lighthouse in a 

stormy sea. This was especially evident in the cities, where most of the action took place: people 

witnessing or participating in protests read about them in the press both before and after these 

events occurred, taking their cue from the headlines and drawing courage from passionate 

editorials. 

 

 
Although Alyon’s work is a useful resource to trace the impact of multiple forms of written 

texts on the literacy rates and discourse around nationhood and education, Reading Palestine does 

not focus on the relationship between the structural effects of the British mandate and the role the 

press played in documenting the issues and steering widespread discussion on resistance to it. Ilan 

Pappe of the Israeli “New Historians” has argued that the conceptualization of early Zionist 

encroachment into Palestine was perceived and presented as a settler-colonial movement by 

Palestinian journalists who worked for Filistin, as early as 1912 and reaching a sophisticated level 

of discussion by 1922, the year the mandate system was formalized in Palestine (Pappe). Rene 

Wildangel also comments that journalists responded to the ongoing issues of colonization, 

marginalization, and the violence of the British mandate with sophistication, understanding the 

special effects it would have on the Palestinian national character (Wildangel). Perhaps the most 

informative work on the press in Mandate Palestine is Mustafa Kabha’s The Palestinian Press as 

Shaper of Public Opinion, 1929-1939: Writing Up a Storm which contains a particular focus on 

the Palestinian revolt and the different relationship kinds of political actors had with the press 

during this tumultuous period. Kabha’s impressive documentation and archival work show how 

the press played a role in documenting the general strike and supporting it, which was a crucial 

moment in the lead up to the revolt. Kabha’s book documents the many dilemmas facing the press, 

such as restrictions and censorship from the British and the editorial lines of newspapers with 



www.manaraa.com

13 | Page  

regards to armed insurrection, which often resulted in attacks by Palestinian armed bands against 

press houses and journalists (Kabha and Caspi 72). Kabha’s book is an indispensable piece for the 

development of the history of the press during the Brtish Mandate however it misses how the 

Palestinian elite used the technology of the printing press to comment on the more structural issues 

as mentioned by Pappe – like Zionist settler colonialism, but also British colonial violence. 



www.manaraa.com

14 | Page  

CHAPTER 2: THE BRITISH MANDATE 

 

 
In 1915, at the bloody and desperate height of World War One, a series of correspondent letters 

began between Hussein bin Ali, Sharif of Mecca, and Lieutenant Colonel Sir Henry McMahon, 

British High Commissioner to Egypt. Through this the British government agreed to recognize 

Arab suzerainty after the war in exchange for a revolt against the Ottoman Empire. The British 

were desperate to knock out an ailing, yet formidable ally of the Kaiser, and needed the help of 

Ottoman subjects to do so. However, the British also required the support of the emerging power 

of the USA at the time, and thus needed to court certain Jewish interest groups believed to wield 

influence in the corridors of power in the emerging superpower (Azous 32). The British then 

decided to write a declaration in support of the nascent transnational movement of Zionism in its 

pursuit of a national home for the Jewish people in Palestine (previous targets had included 

Uganda). Many in the British cabinet, like Lord Herbert Samuel, were supportive of the Zionist 

movement, while others believed that large financial families like the Rothschilds, would throw 

financial backing behind the Allied war effort if the Zionist movement had the institutional support 

of the preeminent Imperial power of the time (Schlaim 23). From this position of the British 

governing elite that the Balfour declaration was issued. In this document, Lord Balfour promised 

to Lord Rothschild, a leading member of the Zionist movement, the establishment of a homeland 

for the Jews in Palestine. By 1917, it was apparent that the Ottoman Empire would dissolve entirely 

after the war, and the British in alliance with the French devising the Sykes/Picot agreement – 

named after the British and French diplomats who drafted it (Renton). This document laid the 

groundwork for the former Ottoman Empire into the Mandates of Syria, Lebanon (for the French) 

and Palestine Iraq, Kuwait, and Transjordan (for the British). These mandates were established as 

protectorate systems to tutor emerging Arab nation-states. 



www.manaraa.com

15 | Page  

Established in 1923, the Palestine Mandate was a Class A League of Nations mandate for the 

territory of Palestine in which the Balfour declaration would form a large part of the political 

backdrop. In essence, the British mandate was shaped by the promise of one party to a second 

party, the land of a third party, while continuing to oppress and patronize the national ambitions 

of that third party for short-term political gains. This resulted in varying degrees of support to the 

Zionist project of land expropriation and nation building projects. The British presence in Palestine 

was not motivated by the desire to bring independence and democracy to the Middle East, but 

rather the intersection of realpolitik considerations, long term imperial ambitions, and the 

structural dynamics of the region’s emerging political economy. Since the opening of the Suez 

Canal in 1869, the British Empire had an invaluable access point to shipping lanes to the Indian 

subcontinent via the Red Sea, avoiding the south Atlantic and reducing the journey by 

approximately 6,000 kilometers (Gilmour 62). A stable Egypt, which had been maintained by 

indirect British rule after 1882 (the Wafd) - a nationalist party, was one way to achieve this, but 

the British also needed Palestine to be placated as well. Great strategic importance was attached 

to the region by Britain, having the Suez Canal and playing a dominant role in India and Egypt. 

Thus, Palestine has taken on strategic importance since the Sykes-Picot Treaty due to its proximity 

to the Suez Canal. As a result, British Prime Minister Lloyd George was adamant, as early as 

March 1917, that Palestine should become British, and that British troops should depend on his 

conquest to achieve the repeal of the Sykes-Picot Treaty. In addition to this, the global economy 

was beginning to shift towards oil as the lubricant for trade and global commerce. With vast oil 

fields discovered in Iraq, British imperial and capitalist interests needed ways to extract this 

precious source of energy at the cheapest and safest way. A pipeline was built between Iraq and 

the coastal Palestine city of Haifa – a vital artery that needed to be protected at all costs (Shepherd). 



www.manaraa.com

16 | Page  

These dual-material prerogatives of the British Empire meant that the presence of the British 

military in Palestine had deep links to the extractive side of the British Imperial project. However, 

with the emergence of “Wilsonianism,” and the net results of this were consistent, bloody, and at 

times untethered revolts against both the British colonial administration, and Zionist colonial land 

expropriation, dating back to 1898, but increasing exponentially under British colonial 

administration. This has called for the creation of political organizations and new types of activism, 

reflecting the participation of a much wider cross-section of the population; in particular, 

nationalism, long-rooted in rural society, has begun to take hold in urban society. Youth 

organizations that spread widely at this phase, included the Young Men's Muslim Association, 

which had been agitating for armed resistance against the Zionists since 1931, the Youth Congress 

Party, which articulated pan-Arab feelings, and the Palestinian Boy Scout Movement, which was 

founded in early 1936 and became involved in the general strike. There was also the youth-led 

Independence Party, which called for a British boycott, whereas the Women's organizations, which 

had been participating in social matters, also became involved in politics from the late 1920s. The 

Palestinian leadership, however, abstained from serious political action by the end of the mandate 

stage for fear of the authorities during and after World War II.The British authorities needed to 

validate their claim of neutrality and avoided arresting members of the known elite. 

The single most pivotal event for the Mandate during the 1930s was the Arab Revolt of 

1936-1939, which started with a general strike and culminated in a counterinsurgency campaign 

by the British against a guerilla force in both the urban and rural areas of the country. The revolt 

resulted in 5,032 killed, while 14,760 were wounded between 1936 and 1939. Detainees were 

about 816 in 1937, 2,463 in 1938, and approximately 5,679 in 1939 (Kanafani). Hence, there was 

about more than 10 percent of the adult males killed, wounded, or detained by the end of the 



www.manaraa.com

17 | Page  

revolt. The most significant loss was that the revolt contributed in a way to the foundation of the 

Zionist settler entity in Palestine with growth in military and economic sectors, which only grew 

stronger to be a base to their victory in 1948. 

The 1930s, then, was a pivotal decade for the PNM with the Arab revolt representing the 

culmination of a twin political struggle against the British colonial administration, and what was 

perceived to be its proxy extension, the Yishuv, and the Zionist colonial project. Several 

historians have looked into the role in which the Palestinian elite played in the Arab revolt, with 

particular focus on the Grand Mufti of Jerusalem, Haj Amin al Husseini (Elpeleg and 

Himelstein) (Mattar) (Taggar). Others have written extensively on the role of Izz al-Din al- 

Qassam’s jihad and his martyrdom at the hands of the British colonial authorities (Nafi) 

(Schleifer). Yazbak presents a material analysis of the revolt looking into the broad economic 

factors leading to revolt (Yazbak). More recently, historians have located the violence of the 

British imperial administration, exacerbating the unrest from a general strike to an extremely 

bloody civil insurrection and finally a conflict beset by internecine violence (Kelly) (Norris). 

However also central to the Arab revolt is the role which the Yishuv was playing in the 

increasing desperation of both the Palestinian fellaheen and urban working class. The emerging 

Zionist colonial apparatus fostered the material basis for the revolt through its twin projects of 

the conquest of both the land and of labor. For Zionist thought, land expropriation was deeply 

tied to the project of exclusive Jewish self-determination, which tied Jewish only labor to Jewish 

only land settlement. Aharon David Gordon considered one of the most influential thinkers on 

the Jewish Labor question in a nascent Jewish state in Palestine. Gordon moved to Palestine, 

during the Second Aaliyah, with a wave of settlers who viewed Jewish Labor as a condition for 

redemption from exile. Through toiling the desert, the new “Sabra” would be engaged in a total 



www.manaraa.com

18 | Page  

individual and communal revolution, which would be in a constant state of agitation and self re- 

creation in Israel (Avineri 153). David Ben Gurion also shared these views and contended early 

that it would only be through Jewish labor that the land could be renewed. Gershon Shafir notes 

that the issue of how to incorporate a predominantly European community of workers into the 

labor market, while at the same time address their material demands, keep them in Palestine, and 

expand the settler enterprise (Shafir 14). This resulted in labor Zionism adopting a strategy of 

development based on economic and territorial separatism of the Arab worker from the land and 

the workplace. Which would, in turn, lead to the creation of a separate, high-wage, high-skilled 

and exclusively Jewish workforce. Utilizing the insights on settler colonialism laid out by 

Fieldhouse and Fredrickson analysis of forms of European colonial settlement (Fieldhouse 1971; 

Fredrickson 1988). Shafir notes that the Zionist encroachment after 1914 was characterized as a 

“separatist method of pure settlement” (Shafir 19) in that it sought the creation of a homogenous 

settler society that strove to exclude indigenous labor while at the same time confiscating their 

land. 

JNF and the landless fellaheen 

 
The infiltration of European capital into the region in the second half of the nineteenth century 

through the Millet system encouraged private land ownership, which was thus accelerated by the 

British mandate and the Zionist enterprise. One major issue Palestinian peasants suffered from 

during this period was poverty. The British government, to address this issue, tried to introduce 

loans, many of the fellaheen had little doubt in, By late 1935, the fellaheen (landless peasantry) 

were being pushed off of their historic areas and forcibly urbanized due to land purchases by 

Jewish immigrants, primarily conducted through antiquated Ottoman absentee laws, as well as 

the impact of debts (Sayigh). Shamir’s examination of the electrification of Palestine during the 



www.manaraa.com

19 | Page  

1920s displays how the social, political, and economic cleavages that emerged between Arab and 

Jewish communities were deepened by the interplay of British interests and the Zionist leanings 

of a commissioned electric company (Shamir 12). Between 1929 land sales to Jewish groups 

rose to 1.25 million dunnums - by 1931, over 20,000 peasant families had been evicted, this 

combined with poor harvests and global financial crisis, exacerbated the economic misery of 

most of Palestinian society (Yazbak 93). The Jewish National Fund played an important role in 

purchasing Palestinian land. Little peasant owned land was sold to the JNF or other private 

colonialists, however peasant urbanization increased at such that the phenomena have been 

labeled a veritable rural exodus that defined social life in the countryside throughout the mandate 

period (Sayigh). At the beginning of Mandate Palestine’s urban population stood at around 20% 

at the end it was at 33%, (excluding the Jewish population). These conditions were not caused by 

the pull of employment in the cities, but by the deteriorating conditions in the countryside. 

What of the effects of land displacement on the Palestinian fellaheen? Adler examines the 

Wadi Hawarith by the JNF involved the eviction of a large number of Palestinian tenants and 

became a touchstone issue for the PNM. Wadi Hawarith was purchased by the JNF in 1929. It 

was the largest tract of land ever purchased during the mandate period and resulted in a 

protracted struggle by the tenants against their eviction. Adler notes that the affair shows how 

explosive the land issue was for the emerging Palestinian national consciousness, in particular, 

the fellaheen class. Before the case Wadi Hawarith, the PNM demanded independence and a 

prohibition on Jewish immigration; after 1930, a cessation of land sales was added. Wadi 

Hawarith became a touchstone issue for the Palestinian national movement, and their vigorous 

resistance to eviction inspired many around the country, an din it was the microcosmic 

representation of the land struggle (Adler (Cohen) 216). Adler and Sayyigh’s analaysis of 



www.manaraa.com

20 | Page  

Palestinian fellaheen social life suggest that “Village and clan solidarity formed a warm, strong, 

stable environment for the individual, a sense of rootedness and belonging. The proof of the 

strength of peasant social relations is that they survived in dispersion and helped Palestinians 

themselves to survive”(Sayigh 10). As the 1930s progressed, the rural bonds of the fellaheen 

were eroding through their “incomplete and disjointed transformation into wage laborers and 

urban workers” (Khalaf 95). Collective lifestyle and denial of Arabs meant that it reproduced and 

streamlined Ashkenazi labor power into a settler force, diminishing the “proletariat” component 

and stressing the settler element, which would be fundamental in the battle for the workplace in 

the decades to come (Shafir 15). 

Jewish only labor was not always followed lockstep by the Jewish working class, and on 

more than one occasion, class struggle led to acts of solidarity. Lockman’s analysis of the 

support of Arab workers received is an interesting one. The railway workers labor organization 

was established in 1919, one year prior to the establishment of the Histadrut and was the first to 

amalgamate Jewish and Arab workers (Lockman 114). Due to the dominance of Arab workers in 

the railway staff, the Histadrut had to ensure that Jewish employees did not leave their jobs and 

therefore had to greenlight episodic cooperation with Arab workers in industrial action. However 

under the almost Machiavellian leadership of Ben Gurion, the Histadrut became committed to 

splitting the railway union thwarting every attempt to create an internationalist union (Ibid 139). 

Palestinians in urban centers comprised a burgeoning reservoir of impoverished, destitute 

people with little framework for understanding this social situation or resisting it, but with a clear 

understanding of who the enemy was. The British authorities also did not invest in economic 

growth of the Palestinian community, despite attempting rural and infstractural developments, 

they failed at creating more empolyoment. Thus, kept the minimum wage lower for Arab 



www.manaraa.com

21 | Page  

workers, meaning the Yishuv had more money and capital to invest. Take for example, Haifa – 

in the early 1920’s the city was undergoing a process of intense urbanization, such as the oil 

pipeline from Iraq had made Haifa transform from a town of 24,000 in 1922 to a small city of 

50,000 that became Palestine’s industrial center (Schleifer 67). The port of Haifa was the passage 

for 57,000 Jewish migrants in 1919 and 320,000 more in 1935, resulting in more land sales and 

dispossession of fellaheen, and much of this coming through Haifa (Sanagan 332). British 

public-works projects employed about 15,000 workers, including 3,000 on the railways, 1,000 in 

the Department of Posts and Telegraphs, and 500-800 in the Haifa harbor although due to poor 

labor organizing, and the seasonal nature of this work, the ability for Arab organizers to agitate 

for better pay and conditions was poor (Khalaf 100-102). A clear example of the “conquest of 

labor” is documented in the Solel Boneh case of 1937.7 

 

 
 

Forced Transfer 

 

The ideological link between the forced displacement and urbanization of the Palestinian 

Fellaheen and the segregation/alienation of the Arab working class during the 1930’s can be 

found in the concept of forced removal central to Zionist political thought. The concept that the 

Arab population of Palestine would disappear was an enduring hope of the Zionist project, as 

 
 

7 In this incident, Solel Boneh, a Histadrut company undertook a contract for hauling at the port 

of Haifa at the same rate that an Arab contractor. In order to economically pay the same rate as 

Arab labor but maintain the Jewish workforce, the Jewish agency stepped in. For the Histadrut 

this meant losing capital on the contract, but with the reward of expelling an Arab workforce 

from working at the port. Indeed, Haifa is a compelling example of the conquest of labor, as 

Bernstein notes: “the major trends within the Haifa labor scene were similar to those observable 

in Palestine as a whole – the predominance of separatism in the orientation of the Jewish 

community, the formation of a split labor market, and the intricate interplay between economic 

and national political factors” (Bernstein 80) 



www.manaraa.com

22 | Page  

Nur Masalha notes “the Zionist concept of transfer has occupied a central position in the 

strategic thinking of the leadership of the Zionist movement and the Yishuv” (Masalha 11). The 

doctrines of “Hebrew Land” and “Hebrew Labor” go way back to the early years of Zionist 

colonization. One of the provisions of the JNF was that any land it acquired had to be held in 

“perpetual trust for the Jewish people” upon which labor would be conquered for the new sabra, 

freed from the old ways of Europe through the liberation of labor (Ibid 12). The fight to enforce 

the Hebrew Labor intensified during the 1930s, although the entrenching lines of segregation 

were not inevitable – if not for the hardline position of Zionists like Ben Gurion.. As Pappe 

notes, the Palestinian intelligentsia, even prior to 1929, were aware of settler colonial nature of 

the early Zionist project and the long term implications (Pappe). From the below analysis of the 

different newspapers, it is visible that the understanding of the Zionist project in the area of land 

and labor was sophisticated and oriented itself towards the diverse editorial lines of the respected 

papers, but still drew the existential angst of the writers and editors. 



www.manaraa.com

23 | Page  

CHAPTER 3: REPORTING ON THE ISSUES 

 

 
The Diversification of the Media Landscape 

 

The summer of 1929 the Al-Buraq uprising broke out in different cities in Palestine and 

resulted in mass rioting and the deaths of hundreds of Jews and Arabs, with particular bloody acts 

of violence in Hebron. The riots of 1929 was not only a major turning point in the relationship 

between the Arab society, British administration and Jewish community, but also marked the 

beginning of these tensions being reflected in the Palestinian press, which began to increase its 

coverage. After 1929, most of the major newspapers changed the frequency of their publications, 

to become daily newspapers with an increased circulation (Kabha and Caspi 18). The major 

newspapers at that period were Filastin, Al-Karmil and other prominent and nationalists 

newspapers such as Mir’at Al-Sharq, Al-Siraat Al-Mustaqeem, Al-Jami’a Al-Arabiyyah, Al-Difa’ 

and Al-Lwa’ most of which, pre 1929 incidents, have focused on the nationalist conflict and rivalry 

between the two families of Al-Husseini and Al-Nashashibi. However, by the end of 1929, thirty- 

eight newspapers were established to add to the already existing newspapers such as Al-Difa’, 

Jami’a Al-Islameyyah and Al-Liwa’a. In addition to this the number of journalists in the field 

swelled to 253, 233 of whom, were Palestinian and most of them from the wealthy notable families 

based in the large cities of Haifa, Jaffa and Jerusalem (Ayalon & Bashir). Typically, they were 

political activists within the nationalist movement and its representative organizations and 

committees – a number were also party leaders. The 1930s also saw an increased number of 

educated and academic journalists joining the press corps, with an increased number of them being 

graduates from the American University of Beirut, from where they brought many nationalist ideas 



www.manaraa.com

24 | Page  

and wrote in the pan-arabist journals such as Al-Arab and Al-Difa’ newspapers and Al-Karmel to 

an extent (Ayalon). 

Nationalist newspapers based on their political tendencies: 
 

Al-Jami’a Al-Arabeyyah , Al-Liwa’a Muslim owned. Supports Al-Husseini camp and its 

leader, Haj Amin Al-Husseini. They get financial help 

from the S upreme Muslim Council. 

Filastin, Mir’at Al-Sharq, Al-Nafir Christian owned. Opposed Al-Husseini camp and the 

Supreme Muslim Council. They did not hesitate to 

support any institution that financially supports them 

and opposes Al-Husseini camp. Thus, recieved the 

support of Al-Nashashibi camp. 

Al-Difa’, Al-Arab, Al-Karmil Mainly Pan-Arab 

 

The Main Players 

Filastin 

Being one of the most important newspapers during the Mandate period, Filastin was established 

in 1911 and quickly developed to a twice-weekly publication. Shut down by the Ottomans in 1914, 

it reopened in 1921 and appeared thrice weekly from 1929 taking advantage in the development 

of journalistic standards and printing techniques in Palestine over the 1920s. The founders of the 

newspapers were 'Isa Daud al-'Isa (Jaffa, 1878-Beirut, 1950), who later in 1931 was joined by his 

paternal cousin Yusuf Hana al-'Isa (Jaffa, 1870-1948). 'Isa al-'Isa was born in Jaffa and was a 

graduate of the American University of Beirut. Al-'Isa was active in the Palestinian struggle against 



www.manaraa.com

25 | Page  

the British Mandate regime and against the Zionist movement in Palestine. 'Isa and Yusuf al-'Isa 

were both Arab nationalists; they opposed the Ottoman and Mandatory rule, the Zionist movement, 

and the takeover by the Greek Orthodox clergy of the Orthodox Church in Jerusalem (Ayalon & 

Bashir). In its first issues, the editors defined the paper as “a constitutional Ottoman newspaper 

serving the common good through its reporting. Although, the owners of Filastin claim its 

independence, it has shown to the public that it reflects the voice of Al-Nashashibi taking into 

consideration the affiliation of its owner with the family’s camp “Al-Mu’arideen” and the National 

Defence Party especially in the 1930’s in which it advocated for the independence of Palestine. 

Later the newspaper tended more toward Pan-Arabism (Martin 186). 

 

 

 
Al-Liwa’a 

 

Al Liwa was a daily political newspaper that was based in Jerusalem between 1935 and 1937 and 

was tied to the Husseini nationalist camp. The paper’s publisher was Jamal al-Husseini who led 

the Palestinian Arab Party, which made it the voice of the party and represented it as a party of the 

nation that serves nationalism. The manager was Khalid al-Farakh, and the editors were Emil 

Ghoury, George Salah al-Khoury (who was also an editor of al-Lahab newspaper) and Ali Al- 

Husseini (Kabha and Caspi 72). Due to the well-established financial support received, the 

newspaper attracted professional journalists, demanding a career and a salary. The pages of Al- 

Liwaa contained an abundance of local and international news during the two years of its 

publication that also highlighted the struggle of other Arab colonized countries. The paper 

supported their fight against colonialism and used its anti-colonial line to provoke the British. 



www.manaraa.com

26 | Page  

Thus, when other Arab countries were granted independence, the newspaper used the chance to 

advocate that fighting the British is an effective approach to fight Zionism. Nevertheless, despite 

the fact that newspapers were available in cafes and often read out loud to illiterate costumers, Al- 

Liwa' was not popular within the Palestinian community and its rural class. It was a wealthy 

newspaper that was mostly read in large cities by the social elite and intelligentsia. 

Al-Difa’ 

 

In 1934 Ibrahim al-Shanti along with Syrian journalists Sami al-Siraj and Khayr al-Din al-Zirikli 

left the Husseini camp newspaper Al-Jami’a al-Islamiyya and set up al-Difa which shaped, in a 

way, the history of professionalism in the Palestinian journalistic scene and attracted educated 

writers from inside and outside Palestine. As one of the most prominent newspapers published in 

the 30s, Al-Difa’ turned into the most competitive newspapers, rivalling Filastin(Kabha and Caspi 

28). It criticized the latter’s representation of the rich elite and in a short period of time the paper 

reached a wider audience due to the Islamic character of its content and editorship to reach the 

rural class and the Muslim majority unlike its opponent newspaper. However, this representation 

mostly faded later with the change of interest of its owners, the Al-Shanti family that took full 

control of its ownership with Ibrahim Al-Shanti as the owner, editor-in-chief and columnist. 

Despite its neutrality most of the time, Al-Shanti was also a supporter of Pan-Arabism and The 

Independence Party ‘Hezb Al-Istiqlal’ [which was based on the principles of pan-Arabism, inter- 

nationalism, and nationalism, and was heavily influenced by Gandhi in India and Saa'd Zaghlul in 

Egypt as role models] and was closer to the camp of Haj Amin Al-Husseini and supported the 

Palestinian struggle against the Mandate, and opposed the Zionist movement (Ibid 71) . 

 



www.manaraa.com

27 | Page  

Al-Jami’a Al-Arabiyyah 

 

Al-Jami’a Al-Arabiyyah was an important political publication, based in Jerusalem, and speaking 

for the “Majlisiyyin” camp of the Husseini family and was owned and edited by Munif Al- 

Husseini, a nationalist himself and the nephew of Mufti of Jerusalem, joined later with Taher Al- 

Fitiani as an editor. It was first published in 1927 and turned into a daily publication in 1933 and 

ceased publication in 1935. It had a nationalist approach from the beginning, declaring that it is a 

newspaper of and for the nation (Ibid, 123). It reported on local Palestinian issues and attempted 

to challenge the Mandate government and wrote against the creation of a Jewish national homeland 

in addition to highlighting issues from the Arab nation. Al Jami’a Al-Arabiyyah was Pan-Arab and 

Pan-Islamic as well as being the journal of the Supreme Muslim Council, the Husseini camp, and 

the Arab Executive Committee, thus, it became the main voice of Hajj Amin Al-Husseini during 

the strike (Kabha and Caspi 103). It reported his moves and announcements and later became the 

voice of the Arab Party. In 1930, the newspaper attacked the Executive Committee and the 

traditional leadership. In view of its owner’s position to side with the young leaders and Mousa 

Kazim as he rivaled Hajj Amin to lead the council’s delegation to London. Members of the Youth 

Congress and Al-Istiqlal Party and other journalists used the newspaper to criticize these 

delegations. In this case, journalist Hamdi Al-Husseini, wrote a statement with Shukri Qutayna 

and Rafi' al-Fahum criticizing and rejecting the nationalist-led delegatations. In their point of view, 

these delegations did not represent the Palestinian people but their own class and their personal 

interest (Ibid, 55). 



www.manaraa.com

28 | Page  

Nationalist newspapers and the issue of Land Sale 
 

Growing tensions between Arabs and Jews in Palestine were exascerbated by a British 

government that facilitated the objectives of Zionist organizations by settling more Jewish 

immigrants in Palestine. This facilitation in tandem with continued collaboration with Jewish 

agencies to drive people into despair and exhaustion in order to force them to sell their lands was 

compounded by internal rivalries of already present before British occupation that privileged 

internal rivalries over more urgent collective issues facing the people. This dynamic is best 

exemplified by a bourgeois controlled national newspapers focused these internal rivalries and 

issues faced by urban families who paid these thee same newspapers to focus on their their voice 

rather than the most urgent issues of all people--let alone the Fellaheen “villager” who are the 

most affected by these plans. The effects of such displacement forced many fellaheen out of their 

lands and into slums around the big cities. 

Jaffa and Haifa, important coastal and industrial cities, were a major destination for the Zionist 

movement and immigrants coming to the city through the port. Thus, these cities faced an 

increase in land purchases, which compelled an added sense of urgency to focusing on these 

issues for major nationalist newspapers located in these cities in addition to highlighting issues 

pertaining to the rural class for the purpose of fighting Zionism. As a result, some newspapers 

tried to convince people not to sell their lands and published Fatwas, issued by the Muslim 

Sheikhs and the Muslim Council, to prevent people from collaborating with the Jewish National 

Fund and other agencies. Al-Difa’, for example, wrote on October 26, 1934, a petition titled “To 

our pious scholars, issue a fatwa prohibiting the sale of land” intentionally addressed to Muslim 

religious scholars including Hajj Amin Al-Husseini and others as well as Christian religious 

scholars, with an anonymous author who stated: 



www.manaraa.com

29 | Page  

“For this fatwa to be within the limits of Shari’a which will make the nation know of the position 

of the one who sells and the one who is brokering, and who continues in his temptation without 

repent, and does not return from this heinous act. We believe that the fatwa of our scholars will 

have the greatest effect, Insha’Allah. Then, for the clergy of our Christian brothers to take such 

action. There is no doubt that a religious people like the Palestinian people will listen to these 

two important fatwas. Thus, they will be an incentive for impressive national action.” 

 
 

The author sees these critical issues in the country as a disease that needs to be treated 

religiously. The fatwa shows how the newspaper its power to reach a Muslim majority of readers 

in order to manipulate their religious ethics to allow advocate taking action regarding political 

issues and to “fear God”. In the same petition, the author threatens the land-brokers with serious 

actions, by the Shabab (The young leaders) if they don’t stop selling lands to the Zionists. 

His method was not effective, as the lands were still being transferred into the hands of JNF. 

Subsequently, the newspapers took up a more serious strategy of threatening to expose, in its 

pages, the families, names of brokers, and landowners who aided in the sale of Palestinian lands 

and resettled in other cities. Newspapers such as Al-Difa’ implemented this strategy and began to 

publish names of those caught selling or aiding in the sale of lands. This created chaos within 

families and between newspapers, particularly for those owned or funded by notable families-- 

many of whom ascribed to different ideologies and political affiliations. 

As mentioned in the historical review of this thesis (page 19) land sales from Palestinian 

gentry were increasing into the 1930s due to the actions of the JNF. Palestinian newspapers had 

varied forms of response to this process. If we turn to an article published by Al-Difa’ on 

December 7, titled “The Homeland is sold in deal after deal”, we can see the newspaper striking 

a diplomatic tone in its reporting. In this article the journalist, whose name is not included in the 

byline, comments that those Palestinian families who are selling their land come from families 

who have a “good reputation” noting that 



www.manaraa.com

30 | Page  

“We have learned from reliable resources that messrs Ibrahim Nazzal and Bajis Hanna Ma’adi 

are both from the notables of Al-Taybeh village in Ramallah, began negotiating with the Jewish 

Agency in favor of its ownership of several mountainous and flat plots of land in the villages of 

Al-Taybeh and Ramon in association with the latter’s Mukhtar ‘Mayor’ Mahmoud Abu Sa’da. 

 
 

The sense of reverence the paper has towards these high-class families is reflected in the 

comment that they are “well-known personalities whose past has never been polluted with 

national impurity, especially the ones we’ve mentioned who’ve had a good reputation”. It is true 

that there is a tone of respect that the paper has for these families, however, this also can be seen 

as an indication that the reporter is highlighting that “treason” happens within the respected 

notable families and the rhetoric of conciliation at the end of the article which states “So do not 

those brokers fear God for their homeland and repent and God will forgive them for the past?” 

also indicates the religious angle of the newspaper, which used religious language to identify the 

issues of the time. Despite the fact that Al-Difa’ from the moment it was established, it gave a 

space of interest to write on issues regarding the rural class in which it helped the success of the 

publication to compete with Filastin. However, when the newspaper became fully controlled by 

Al-Shanti family with some of its members known to engage with land sales activities, the 

newspaper’s coverage of the interests of villagers lessened and their representation of this class 

was weakened. But these were changes of ideologies within the wave of changes undergone in 

the newspaper and the interest of its owners either financially or politically. 

In its Fifth page of the issue in November 16, 1934, the newspaper published a news 

report from Haifa under the headline of “The Tragedy of Wadi Al-Hawareth Again”. The report 

covered a police brutality incident involving women, and men, being attacked in “Barret 

Qaisareyya” while trying to protect their lands from the soldiers. A number of Jews from the 

Palestine Jewish Colonization Association [referring to it by its Yiddish acronym ‘PICA’] were 



www.manaraa.com

31 | Page  

assaulted by the police as well. The report had a subtitle of “Did the Police Hit Men and 

Women?” And a small title in the middle of the report referring to the violence act with “Is this 

True?” Which brings an interesting approach to these issues through reporting on incident 

against land theft and forced sale, yet ask - probably the government - whether this incident is 

true. The newspaper’s owner, Ibrahim Al-Shanti (1910-1979), born in Jaffa and educated at the 

American University of Beirut. Ibrahim [which is how he signed his articles] used to publish his 

opinion pieces and thoughts in a special column called Hadeeth Al-Shabab ‘the talk of the 

youth’. He started this column in Al-Jami’a Al-Islamiyyah newspaper, and brought it later to Al- 

Difa’. In its column section, on page 4 of the same issue, he wrote under the title of “O 

Demolisher of People’s Homes - For How Long the Strange Situation Policy?” a reaction to the 

same incident of “Barret Qaisareyya” aforementioned. In his article, he stressed on his 

disappointment of the Arab silence on what was happening in the country, from immigration and 

land sales, and that “every movement in the country has gone quiet but the creaking of the 

remaining pens leaking of its whims the deep sadness and severe pain registering immigrants 

numbers and counting the numbers of Donum moving from the hands of Arabs to the hands of 

Jews.” He focused on his newspaper on attacking British colonialism and considered the root of 

the affliction that Palestine suffered from, while Zionism was just the branch. 

Concurrently, Al-Difa’ and other publications largely targeted Arabs either by 

intimidating them from selling their lands or blaming them for the privately-funded JNF’s ability 

to own a large amount of land. Some newspapers such as Al-Liwa and focused on blaming and 

exposing British mandate policies behind the land sales. In the newspaper’s [263] issue of 1936, 

it discussed “Exhausting the Arabs to Sell the Land” as titled with no mention for the author’s 



www.manaraa.com

32 | Page  

name who went on to emphasize the role of the British government’s policies to support the 

Zionist movement of creating a Jewish National Homeland and that: 

The reason that forced the Arabs to sell their lands is their having to pay what is required of 

them to the government that was tightening the demand and did not accept the postponement of 

the payment of its money or the exemption of the Arabs in any of it while the government’s 

collectors did not leave these miserable people until they sell their land from the Jews. Thus, 

these exhausting methods have caused the Arabs to take away their property and be stripped of 

their lands. 

 
 

This piece highlights the root of the main issues facing Palestinians, primarily that the main 

enemy is neither the Jews or the brokers, but the British. Thus, the newspaper worked to expose 

how the plans of British government intended to dispossess villagers through the imposition of 

strict rules that prevented them from having access to water or a means to sustain their lands and 

crops--forcing many to leave and sell their lands to the Jews. In different articles, Al-Liwa 

reported that the British government had no interest in any project that benefited Arab villages. 

Most it importantly, that the British government only its attention to the Jews by providing them 

with resources as well as chances to purchase lands easily from desperate Fellaheen who would 

later seek work in the big cities. In the same issue of Vol. [263], Mohammad Izzat Afendi 

Drozah wrote a statement analyzing the Jews’ purpose to purchase large numbers of land and 

thereby owning Palestine that “the Jews envision is to possess the largest area of land, 

regardless how high the price is, so that a large number of them feel linked to the land severely” 

and in his analysis under the title “The land issue is also, in the eyes of the Arabs, a question of 

an entity, not just a question of bread”. He connected this to the Arab relationship with the land 

by adding that “as the Jews become more attached to the land, and therefore to the homeland, 

the Arabs will be severed from the land, and thus the homeland.” Here he concluded with a call 

to adhere to the theory of preserving the land and preventing its transfer to Jewish ownership 



www.manaraa.com

33 | Page  

completely, which he emphasized as a nationalistic social aim. Considering land policy was one 

of the most important and serious issues in the lives of Palestinians, newspapers took part in 

warning people away from plans that involved selling or buying lands. These same papers also 

reported on other similar events and incidents that would help expose the public to the risks and 

consequences of land purchases as well as the expropriation, by the Jewish organizations, aiding 

in the Judaization of the lands. 

On the other hand, papers like Filastin and Al-Jami’a Al-Arabiyyah were concerned 

about those who were identified as having sold lands and still be able to protect notable families 

they supported and typically addressed through accusations and public rivalry. Accusations of 

national treason spread between newspapers. In order to prevent personal attacks on writers, note 

the prevalence of anonymity for the writers engaging this matter or who published the names of 

“traitors.” Hence a specific tone was used in expressing these statements, which came in a 

community formula representing the newspaper as a whole; for example a report in the 

newspapers’ issue edited by Yousef Hanna from the city of jenin, in March 14, 1934 under the 

headline “Land Sale Everywhere”, wrote on a specific incident of a land sale in the village of 

“Jalboun” and as they exposed the names and details on the issue, they followed up with the 

statement: 

We do not deny that the people are in great poverty and that they need money, but this is not 

enough to be excused for the letting Zionism enter this space and for opening a door that the 

nation is unable to close. Thus, we, while we are drawing to the attention of landowners to the 

greatness of the national betrayal that they do if they sell their lands, we also draw the attention 

of the sleeping national bodies to such dangers. 

 
 

This language of shaming and presentation of public disgust created bad blood between families 

who were mentioned in these statements. The weight and effect of these publications reveal the 

power of these words and newspapers in shaping public opinion and feeling towards the 



www.manaraa.com

34 | Page  

highlighted issues. Therefore it is clear how these newspapers did not only report on what was 

happening, but also worked excessively to act on these issues. However, even though Al-Jami’a 

Al-Arabeyyah participated in this public shaming of Arab brokers as well, it reported in its 

editions early 1929 on the struggle of the Fellaheen and the pressure they underwent to sell their 

lands. In its edition in March 7, it published a report named “The economic situation in 

Palestine: How the Palestinian Arab is forced to sell his lands: The poor state of the farmer and 

the enormity of taxes in Palestine” that summarized the points discussed by the young writer 

Fouad Effendi Saba in a meeting led by the President of the Supreme Muslim Council, Hajj 

Amin. He described how the taxes imposed on Arabs and its consequences, which forced Arab 

farmers to give up and sell their lands and is aptly reported: “he said that the Fellaheen class is 

the only class that pays all types of these taxes, unlike the other classes.” This clear articulation 

of the consequences of these taxes further underlines the point that: the concerns and problems of 

the rural class in these studies are framed by a nationalist movement. Moreover, the movement 

addresses these issues either through their gatherings, speeches and, once again, in newspapers 

where they reflect their actions in order to maintain public confidence. Furthermore, the leaders 

and intelligentsia class attempted to secure a complex appeal by posing their radicalism to win 

over the people, and through demonstrating how a publication is committed to fighting foreign 

rule and colonization. Taking that into consideration, Al-Jami’a Al-Arabeyyah had a major focus 

through its pages on the issues of land sale and purchase. In the same March 7 issue, they 

devoted the second page, especially that of Wadi Al-Hawarith, to aalong report about the lands 

and brought a case itself to a report of the commission of inquiry and others--under the name 

“The issue of Wadi Al-Hawarith. Important information written by Al-Jam’ia’s own 

representative”, the introduction of the report came as follows: 



www.manaraa.com

35 | Page  

The Jews still insist on the government, clinging to weak proofs, to expel the Arabs of Wadi Al- 

Hawareth from their lands that they own and which they inherited from their fathers and 

grandfathers, and Yehoshua Hankin still uses various methods and incapacity to hide the rights 

of Arabs in their lands, not only looking to his interests and the interests of his people that 

excludes this tribe from its heritage, and he is excused in doing so because he deluded the Jews 

and the Keren Kayemeth LeIsrael company (JNF) that he could take over these land without 

hardship… and Wadi Al-Hawareth is not like Khour A’amer and other lands like it that 

Yehoshua Hankin had seized that everyone that is familiar with the land purchases that 

happened on his hand know about it. 

 

 

 

Nationalist Newspapers and the “Labor Conquest” by the Histadrut 
 

The tone of nationalist newspapers underwent different stages in dealing with issues 

related to the struggle of the poor and rural class in general. The issue of labor in particular was 

often dismissed by newspapers, because they were owned by wealthy notable families of 

Palestine. In the early 1930s, an enormous number of unemployed and landless laborers from the 

villages, have decided to seek work in focal urban areas such as Jaffa, which was a significant 

base for papers and the intelligentsia class. As a result, the attention was brought to these media 

platforms to serve lower class struggles by necessity and nationalist agendas. At first, these 

newspapers strictly opposed indicating concern for the new intelligentsia and radical youth, 

especially, with the rise of communist activities. Activities that worked on the rights of workers 

and stuggles of labor as they opposed the Histadrut and sought unionize Palestinian workers 

away from it. An obvious bias persisted during this time and caused confusion within the 

spokesmen of the national movement as the rise of direct action against Arab workers by the 

Zionist movement and its organizations worked to replace Arab workers with Jewish workers. 

These economic realities, consequently, sparked a need for an agenda to fight with communists, 

and the class struggle they led, against the upper class along with the British colonization and the 

Zionist project in the country. A reflection of that can be seen through reports like the one of Al- 



www.manaraa.com

36 | Page  

Difa’ in May 17 of 1936 which reported on “The Danger of the Municipal Workers’ Strike” 

stating how the municipal workers’ strike in Jerusalem had a negative effect on the city’s 

cleanliness in which they said 

“..dirt has become widespread in the city, and the government took care of this matter and began 

negotiating the sheikh of the Al-Nour sect, asking him to send some of his followers who would 

do this work, but he answered that the Arab Al-Nour community is no less patriotic than the 

Arabs of Palestine and that its duty is to share the nation in its feelings, and we learned that the 

government would ask the additional police to carry out this task.” 

 
 

As this report came out during the general strike, it is remarkable that Al-Difa’ took such an 

ambivalent view. From this piece comes another interesting example of the newspapers ' stand 

on these events and the organizations involved, in Filastin’s issue of October 30, 1936: under 

the headline of “Jewish Workers Control Palestine. As for Arab Workers, They are Slaves..?” A 

summarized piece from a report of Aladon Esterman for the Daily Herald newspaper in 

Jerusalem was republished in which he attacked political leaders for what he called “the failure 

of the workers’ strike” while praising the Histadrut, they re-wrote his words that says 

“The strike was from the beginning to the end lacked any organizational association work of 

those for the workers, and there was not a single voice raised by a leader of the workers, calling 

for redress for the workers from their unjust masters! As for the Jews of Palestine, they have the 

workers ’organization, which is considered one of the best institutions of its kind in the world. 

This (Histadrut) institution has tried to instill its principles in the hearts of Arab workers in 

order to reform their conditions, but it failed .. because Arab political leaders do not care about 

what benefits the economic worker. Therefore, they put obstacles in the face of every attempt to 

reform the situation of these workers” 

 
 

The effect of the workers’ strikes and success of the movement’s efforts in bringing attention to 

this cause forced newspapers to compete to demonstrate their interest in identifying with the 

struggle. Platforms like Filastin took their reporting in a distinct direction to take up what is 

happening with workers as a national duty. On the other hand, Al Jami’a Al-Arabiyyah’s section 

of “Talk of the Day” on October 4, 1934 emphasized its support to the Arab Trade Unions and 



www.manaraa.com

37 | Page  

the need to form a successful nationalist organization. They claimed that “Al-Jami'a Al- 

Arabiyyah was the first newspaper in Palestine to support the Arab worker, defend his rights, 

and calls for organizing his affairs and forming unions and associations for Arab workers in 

Palestine” The unidentified author went on to describe the failure of the Arab Trade Union, 

while celebrating a new Arab workers association called “The Federation of Arab Trade 

Unions”-- formed and licensed in Jerusalem. This announcement succinctly articulated the 

newspaper’s support and high hopes for this newly formed organization in the article under the 

title “Association of Arab Trade Unions in Jerusalem - The Government’s Neglect of the Arab 

Worker”. 

Al-Liwa’ took a similar path to its peer nationalist newspapers by reporting on the events and 

strikes happening throughout the country, by way of anonymous news providers whom they 

called “reliable resources”, all the while calling for nationalist leaders to interfere in and fix these 

issues. In their issue of February 21, 1936, another unidentified author reported that through 

news he received from a reliable source concerning a deal to remove Arab workers and replace 

them with Jewish workers were at work between a Jewish Company “Hapoel” and the Public 

Works Department. This deal was described in a piece titled “Undertaking Works for Jewish 

Companies,” with a detailed subtitle reading, ”Firstly without bidding ... and secondly, with the 

condition of not employing the Arab workers!!!” A piece he ends with a statement, referring to 

the newspaper, by saying that: 

We are protesting and criticizing the public department itself because this action has been 

repeated from its subsidiary departments all over Palestine and we are waiting for the national 

bodies, and from the Arab workers' associations in particular, to take action that will have an 

effect in guiding the public works department on the proper path. 



www.manaraa.com

38 | Page  

This tone of reporting can almost read as threatening or accusatory. While some just counted the 

numbers of days for each strike, others, like in the above, read as if taken by surprise by 

unexpected behaviour from any given organization, all the while stating the repetition of its 

actions. Here the nationalist newspapers still had a hope to reform the organizations of 

colonizers, which their leaders benefited from, rather than get involved in a movement on the 

ground alongside Islamists or communists. There is no doubt that the labor struggle, mostly 

represented through strikes, had a negative effect that newspapers failed to hide. Most notably on 

their services as well as their reputation, which created a test for their leaders to show up and 

stand for the people. As a result to these events, there was a marked disappointment for national 

leaders and their newspapers, despite their demonstrated interest in workers’ strikes and 

reporting on their events. And forethwith, they failed to meet the societal goals of the people, 

which subsequently opened more realistic actions on the ground accompanied or led by 

communists. For this reason, in particular, conservative newspapers promoted conspiracies by 

warning Palestinian society against the dangers of communism, which they describe as a foreign 

body that ruins the thoughts and ideologies of society. This in addition to it being being harmful 

for the working class, which caused many editors and writers to join in this mass anxiety against 

a working class movement and the increasing appeal of trade unions. Organizations demanding 

higher wages and less working hours and often protested and struck by directing most of their 

attacks against communists who refused to be a platform for these activists. 

This was a major motivation for nationalists to use their media platform in order to pay 

attention to issues concerning land sale and worker unions because they excluding the impact 

and popularity of communism within the working, poor and the radical intelligentsia class. This 

shift in politics has been linked to the promotion of the benefits of capitalist relations of 



www.manaraa.com

39 | Page  

production and wage labor in the Fellaheen society, which garnered a wave of criticism from the 

communist party at the time. Criticism largely achieved by attacking the Arab National Party and 

other ntionalist parties for not giving much attention to the real struggle of the Fellaheen and the 

rural class in general and rather focused on keeping the land Arab owned. The majority of this 

criticism was directed at the most radical youth nationalist group within the party, which was led 

by journalist and activist Hamdi Al-Husseini, who under pressure, sought to raise more attention 

and focus on achieving the aims of the slogan of “lands for the peasants”. 



www.manaraa.com

40 | Page  

CHAPTER 4: HAMDI AL-HUSSEINI 1899-1988 

 

 

 

 

Born in 1899, Hamdi Al-Husseini came from a rich, elite and religious family from the 

city of Gaza in Palestine. Throughout his life he was involved in political activism in a variety of 

ways during a tumultuous stage in the history of Palestine. He went on to become part of Al- 

Istiqlal party in Jaffa leading his own radical, left-wing group within it that had links to a number 

of armed resistance movements involved in the 1936-1939 revolt. As a journalist, Hamdi began 

his career in Egyptian media including “Al-Kawkab” newspaper and “Al-Risalah” magazine. 

Later he was seen as an “opposition” journalist who contributed to Al Karmel newspaper in the 

early stages of the British Mandate. Initially, however, he did so under the alias of Amro Bin 

Obeid to prevent others from learning his true identity; that was to change in 1924 when he 

revealed his real name in the same newspaper. Later in 1927 he joined Sawt Al-Haq newspaper, 

owned by Fahmi Al-Husseini, as its chief editor for six months. During this time he wrote 

against the British government calling on others to resist its colonization and urging the 

liberation of Palestine. Writing for various publications, Hamdi’s most prominent contribution at 

the time was to the Islamic-oriented newspaper Al-Sirat Al-Mustaqim. He worked for Al- 

Mustaqim prior to participating in the Cologne conference of the League to Combat Imperialism 

in 1929 and later rejoined it as editor in chief in 1931. Upon his return he used Al-Mustaqim as a 

platform for attacking the nationalist Arab Executive Youth conferences held in Palestine. 

Through this medium he showcased his anti-imperialist beliefs as his writing supported radical 

independence movements in Palestine. He often used Al-Mustaqim’s front page to urge Arab 

unity and promote the need for immediate Palestinian independence. 



www.manaraa.com

41 | Page  

 

 

In a historic background, Gaza-primarily based historian, Ahmad Al-Hajj8, stated through an 

online interview I conducted with him, that: In the three years following the cease of World War 

One, Al-Husseini was a communist, loyal to the Turkish Kemal Ataturk. In the time that the 

Ottoman military occupation appointed to al-Sham, Faysal Ibn Al-Hussein Ibn Ali Aoun, as a 

king to Syria. However, in 1920, [the League of Nations] the allies in the First World War, met 

at the San Remo conference, in Italy. They divided Turkish property they occupied [on its own]. 

France was given a mandate to govern northern Syria, The United Kingdom a mandate to rule its 

south. France divided northern Syria into Syria and Lebanon while the United Kingdom divided 

southern Syria into Palestine and eastern Jordan due its promise on November 2, 1917,to the 

World Zionist Organization that it would be able to establish a "homeland for the Jews of the 

nations of the world" in it. Some of the Jews of the European nations formed a Palestinian 

Communist Party where they were joined by a few Christian Arabs, Kurds, Circassians, and 

Chechens. As a result, Arab Muslims refrained from joining, despite acknowledging their 

Palestinianism and being subjected to the new British occupation regime. Thus, Hamdi Al- 

Husseini abandoned being a communist activist despite participating in the Inter-Communist 

Conference in 1920 as the representative of the Communist Party in Ottoman Turkey. 

Since this disseration is using Hamdi as a case-study, we need to look at the conditions 

created by settler colonialism that allowed the emergence of someone like Hamdi. Communist 

 
8Ahmed Khalil al-Hajj was born in the village of East Sawafir on July 28, 1933. He joined the Communist Party in 

1946 and was one of three from Gaza who led demonstrations to protest against the settlement of Palestinians in 

the Sinai in 1954. He spent 10 years in prisons including 7 in Egypt and 3 in Israel. He has authored several books, 

including Nada’ Al-Neqat A’la Al-Qadeyyah Al-Wataneyyah Wa Al-Arabiyyah “We place points on the Arab national 

cause” and has translated many others. He holds a physics degree from Cairo University in 1954, and BA and MA 

degrees in English Literature which he obtained two decades later and has worked as a lecturer in the English 

language in Gaza. 



www.manaraa.com

42 | Page  

parties were banned for a long period in mandate states such as Syria, Lebanon, Palestine, and 

Iraq. Thus, being a communist in those regions during these periods was dangerous. In the case 

of Palestine, what is interesting is also the emergence of a nationalist movement particularly 

against and as a result of Zionist/British colonialism. So you can argue that the situation of 

Hamdi is not unique. He is an example of the period and the conditions created because of 

settler-colonialism. And even though he was not a member of the communist party, Al-Husseini 

was a prominent Arab radical leader in the nationalist movement and was considered to be a 

communist. This controversiality fell in events and acitivities done by al-Husseini who had 

joined the League for Combating Imperialism. The League, founded in Berlin and supported by 

the Comintern, sought to support nationalist and anti-colonial movements around the world. at 

the same time, Al-Husseini maintained ties with the predominantly Jewish Communist Party of 

Palestine. 

“Some of us, the Communists of the Gaza Strip in the forties and fifties of the twentieth century, 

considered him an old Communist icon worthy of respect, despite being in agreement with the 

pillars of the former Egyptian Arnaut state under the United Kingdom and the subsequent 

submissive military coup under the United States of America.” - Ahmad Al-Hajj 

 

Orientalist professor, Gregory Kosach9 has noted that because the majority of Jewish 

communists saw Arabs as ill-prepared to accept communist dogma they served as an obstacle to 

Arabizing the communist party in Palestine.10 In an interview which explored this dynamic, the 

role of Hamdi Al-Husseini in Arabizing the communist party was raised with Professor Kosach. 

According to him there was an ill-fated effort to establish an Arab nationalist party in Palestine 

with secret ties to the Comintern as a means of building broad-based connection to communists 

world-wide. Ultimately it fell apart because of a conflict in strategy. Referred to as “one of the 

 

9 Grigory Kosach is a Professor of the Chair of Modern East Department of History, Political Science and Law in 

Russian State University for the Humanities 
10 See 



www.manaraa.com

43 | Page  

nationalist Arab leaders,” Hamdi called for the establishment of a developed Arab nationalist 

party with hidden relations with the Comintern and to receive Communist international support. 

Prof. Kosach argued that Hamdi’s intention was to use the Comintern to fight against British 

colonization, in an attempt to arrange a national rivalry that would attract the Arabs to the revolts 

and uprisings. Despite the Comintern’s interest in Hamdi’s, it also constituted a duplication of 

the Comintern’s position [between their ties with nationalist leaders and the calls for riots] thus, 

became wary of Al-Husseini’s proposal. At that same time, a small coherent group of Arab 

Communists had formed in the Communist party. According to Professor Kosach: “it most likely 

did not like that the nationalist, Hamdi Al-Husseini, would become a member of their party, let 

alone play a major role in it.” 

In the recently published biography of Hamdi Al-Husseini, by Gaza-based historian, Saleem Al- 

Mbayyed, it is noted that Hamdi was involved in the struggle of the people of Wadi Al-Hawareth 

and Marj Ibn A’mer along with Jewish communists who struggled with the Fellaheen and 

Bedouins in resisting British police violence in their attempts to confiscate their lands. Through 

this form of resistance, Hamdi developed tight and long-lasting relationships with both Arab and 

Jewish communists in Palestine and came to embrace Marxist-Leninist ideas in support of their 

positions. Being one of the few Arab educated radicals in Palestine at the time, Hamdi 

represented the Communist party at various events and conferences around the world. Among 

such forums, he attended the Conference of the Anti-imperialist League organized by the 

Comintern in Germany and then visited Moscow in 1929 where he met with a number of world 

communist leaders including General Secretary of the Soviet Communist Party, Joseph Stalin. 

As a result of this activity, begining in late 1929, while still the president of the Young Men's 



www.manaraa.com

44 | Page  

Muslim Associationin in Gaza, he was prohibited by the British government from all future 

travel abroad or attending any more conferences. 

In his work with Al-Sirat, Hamdi was a vocal opponent of the sale of Arab land and highly 

critical of any local development projects involving non-Palestinians. His columns frequently 

condemned those who collaborated with colonizers and, along with other journalists, regularly 

wrote about it in Wadi Al-Hawareth while also calling for boycotts of Jewish businesses, 

products and work. His nationalist, unbiased articles spared no one. His words were biting and 

had wide and diverse support and impact as he called out Hajj Amin Al-Husseini and his 

supporters for collaborating with the British. In the early 1930s, Hamdi started to criticize the 

sectarian model as a British construct and a policy for sustained colonial domination, portrayed 

by influential Arab leaders. Thus, in his first article in Al-Sirat Al-Mustaqim he challenged Amin 

Al-Husseini and Jamal Al-Husseini with regard to their efforts to recruit youth as “intermediaries 

of imperialism.” He believed they prevented the emergence of genuine Palestinian nationalism 

and promoted the continuation of British imperial power. Because of his vision and voice, some 

Arab and Palestinian newspapers accused him of being a communist, though others including 

Al-Jamiʿa Al-Arabiyyah’s owner, Munif al-Husayni, went to his defense. In powerful opinion 

pieces, several news outlets rejected the smears, praising Hamdi’s deep and earnest sense of 

pan-Arab unity and nationalism. As attacks on Hamdi mounted for being a communist, it 

consumed much of his writing in the early 1930s thereby creating tension between his own 

political self-defense and his ability to write in support of workers’ rights and unions in 

Palestine. It is not easy to compartmentalize Hamdi’s beliefs. He was a complicated person with 

strong values involved with many communities and ideas including communism which, at the 

time, was not just a crime punishable by the British government but widely disapproved of by 



www.manaraa.com

45 | Page  

the Arab community in Palestine as a whole. Indeed, in an effort to repress his voice and to stop 

the expanding growth of his influence, Hamdi (and comrades from Gaza) was arrested multiple 

times by British authorities for both his political activity and his writing which, they claimed, 

incited revolutionary acts against British colonialism and the Zionist movement altogether. 

During this period he spent 6 months in exile in Nazareth during which time he became 

increasingly vociferous in his call for boycotting the growing immigrant Jewish community and 

all its activity. Seen as an opposition force to be reckoned with, at the very moment on August 5, 

1930 that Hamdi protested British government reprisals by a powerful personal declaration in the 

newspaper Mir’at Al-Sharq. Police were ransacking his home and those of friends looking for a 

1st of May communist leaflet that said: 

They are accusing us of Communism that we are the most distant people from it, as nationalists, 

we seek the independence of our country within the Arab unity and on speaking of myself and 

them (his friends), I strongly respond to this accusation that the police and some administrative 

government men intend to attach to us by all means and I protest against it and all the actions 

taken regarding it with us with all my strength. 

 
In issue number 490, of Al-Difa’ newspaper, 1935; Hamdi wrote an article in response to news 

on a project to establish a “Publicity office in London”. Throughout this long, sectioned, article 

he discussed the rivalry between prominent Palestinian families, backed by the British 

government, noting that 

British colonialism in Palestine resorted to converting the revolting Arab emotions into familial, 

partisan, sectarian [divides] and then took advantage of all this against the Arabs, the ugliest of 

exploitation, especially after the events of . . . 1929 which they [used] as a means of defeating 

the Arabs. 

 
 

He went on to opine that while all projects undertaken by the British government were intended 

to look beneficial for Arabs, in reality, they were little more than cover for bringing greater 



www.manaraa.com

46 | Page  

numbers of Jewish immigrants into Palestine with more and more Arab land transferred to their 

ownership. However, the Islamic newspaper Filastin criticized Hamdi [as an Istiqlalist] and other 

members of the Al-Istiqlal party accusing them of counter-productive factionalism and 

sectarianism arguing the party, that didn’t have any Christian members, was part of the problem 

itself as “this manner of action has nothing to do with the real national jihad.” 

Throughout the mid 1930s Hamdi continued to use Al-Difa’ newspaper as his primary platform 

for his radical ideas and writing calculated to organize and rouse the Palestinian community, 

with particular emphasis and support for the general strike in 1936. After calling for mass, public 

disobedience and tax boycotts during the 6-months strike, he was initially placed under house 

arrest for some 3 months and later imprisoned in the Sarafand Detention Center until the strike’s 

conclusion. Newspapers like Al-Difa’, as mentioned earlier, often used religion as a tool to 

manipulate individuals on certain nationalist issues. Nevertheless, the role of al-Husseini in such 

a platform seems to have been less drawn to the religious aspect of the organizations than to their 

capacity as centers of anti-mandate activism. Weldon C. Matthews indicates that Al-Husseini's 

interactions with Shaikh Izz al-Din al-Qassam, who by 1932 became the Al-Istiqlal Party's close 

associate that Qassam's Salafism accepted an Arab nationalist trend and demonstrated how vague 

the distinction between the two orientations might be. 

 
 

Conclusion: 
 

Not to say that Hamdi Al-Husseini is a unique person or alienate him from the others, he 

is, however, an outstanding intellectual that stands out in the history of Palestine and represents 

the complications created by the British settler-colonial state and the Zionist movement at the 

time. He not only reflected the rise and emergence of newspapers in the urgent need to save 



www.manaraa.com

47 | Page  

property, labor and nationalism as a journalist, but he was also the focus of those articles and the 

activist who helped shape the policies and actions that helped to influence newspapers at the 

time. His journalistic articles and statements in connection with different stages of his life falls 

under the umbrella of intellectual and cultural life in Palestine as much as its political history. 

And despite his attempts between denying and denouncing communism, he failed in the elections 

for the chair of Gaza’s municipality in 1945 despite getting the support of the elite leaders, the 

people still saw him as a communist. 

Today journalism in Palestine is largely an operation of NGOs, mostly Western, but this 

was not always the case. The intellectual history—one dominated by the elite—of Palestine 

paints a very different portrait from a media-circus organized by aid organizations. Researching 

the nationalists newspapers and their coverage in prominent years of the British mandate with the 

life of Hamdi Al-Husseini, in addition to a broader engagement with source material, this paper 

drew a picture of journalism in Palestine and Gaza journalist, as an example, one solely 

dominated by Western NGOs to demonstrate how the complicated and dynamic work of 

Palestinians from British Mandate to Israeli occupation existed independent of and prior to the 

current media landscape that shaped and played a major role in defining the Palestinian history 

and struggle in an attempt to understand the nationalist-communist relationship and intellectual 

history through the evloution of printed media in order to make sense of today’s journalism, used 

or ignored by Western platforms and faced with more aggressive tactics of the current Israeli 

occupation that managed, in a way, to normalize its violation and repression directed at 

Palestinian journalism and media platforms. 



www.manaraa.com

48 | Page  

BIBLIOGRAPHY 

 

 
Adler (Cohen), Raya. ‘The Tenants of Wadi Hawarith: Another View of the Land Question in 

Palestine’. International Journal of Middle East Studies, vol. 20, no. 2, May 1988, pp. 197–220. 

DOI.org (Crossref), doi:10.1017/S0020743800033936. 

Antonius, George. The Arab Awakening: The Story of the Arab National Movement. Allegro Editions, 

1939. 

Avineri, Shlomo. The Making of Modern Zionism: The Intellectual Origins of the Jewish State. 2 

edition, Basic Books, 2017. 

Ayalon, Ami. Reading Palestine: Printing and Literacy, 1900-1948. University of Texas Press, 2004. 

 

---. The Press in the Arab Middle East: A History. Oxford University Press, 1995. 

 

Azous, Paul. The American Balfour Declaration: The Origins of U.S. Support for Zionism 1917-1922. 

 

2013. 

 

Banko, Lauren. ‘Historiography and Approaches to the British Mandate in Palestine: New Questions 

and Frameworks’. Contemporary Levant, vol. 4, no. 1, Jan. 2019, pp. 1–7, 

doi:10.1080/20581831.2019.1594618. 

Bano, S. ‘The Palestinian Voice of Resistance’. Angloamaericane Journal, vol. 12, no. 7. 

Bernstein, Deborah. Constructing Boundaries: Jewish and Arab Workers in Mandatory Palestine. 

State University of New York Press, 2000. 

 

Budayrī, Mūsá. The Palestine Communist Party, 1919-1948: Arab & Jew in the Struggle for 

Internationalism. Haymarket Books, 2010. 

Carr, Edward Hallett. What Is History? Vintage, 1961. 

https://doi.org/10.1017/S0020743800033936
https://doi.org/10.1080/20581831.2019.1594618


www.manaraa.com

49 | Page  

Coffin, Nancy. ‘Engendering Resistance in the Work of Ghassan Kanafani: All That’s Left to You, Of 

Men and Guns, and Umm Sa’d’. The Arab Studies Journal, vol. 4, no. 2, 1996, pp. 98–118, 

www.jstor.org/stable/27933702. jstor. 

Cohen-Hattab, Kobi, and Yossi Katz. ‘The Attraction of Palestine: Tourism in the Years 1850-1948’. 

 

Journal of Historical Geography, 2001. 

 

El‐Eini, Roza I. M. ‘Rural Indebtedness and Agricultural Credit Supplies in Palestine in the 1930s’. 

 

Middle Eastern Studies, vol. 33, no. 2, Apr. 1997, pp. 313–37. DOI.org (Crossref), 

doi:10.1080/00263209708701155. 

Elpeleg, Z., and Shmuel Himelstein. The Grand Mufti: Haj Amin al-Hussaini, Founder of the 

Palestinian National Movement. 1 edition, Routledge, 1993. 

Essaid, Aida Asim. Zionism and Land Tenure in Mandate Palestine. Routledge, Taylor & Francis 

Group, 2013. 

Fieldhouse, D. K. The Colonial Empires; A Comparative Survey from the Eighteenth Century,. 

 

Doubleday, 1971. 

 

Fredrickson, George M. The Arrogance of Race: Historical Perspectives on Slavery, Racism, and 

Social Inequity. New Ed edition, Wesleyan University Press, 1988. 

Gerber, Haim. ‘Zionism, Orientalism, and the Palestinians’. Journal of Palestine Studies, vol. 33, no. 

 

1, Oct. 2003, pp. 23–41. DOI.org (Crossref), doi:10.1525/jps.2003.33.1.23. 
 

Gilmour, David. ‘The Unregarded Prophet: Lord Curzon and the Palestine Question’. Journal of 

Palestine Studies, vol. 25, no. 3, Apr. 1996, pp. 60–68. DOI.org (Crossref), 

doi:10.2307/2538259. 

https://doi.org/www.jstor.org/stable/27933702
https://doi.org/10.1080/00263209708701155
https://doi.org/10.1525/jps.2003.33.1.23
https://doi.org/10.2307/2538259


www.manaraa.com

50 | Page  

Haddad, Toufic. Palestine LTD: Neoliberalism and Nationalism in the Occupied Territory. I.B. 

Taurus & Co. Ltd : Published in association with the Centre for Palestine Studies, London 

Middle East Institute, 2016. 

Introduction: History of the Arabic Press in the Land of Israel/Palestine. 

https://web.nli.org.il/sites/nlis/en/jrayed/pages/history-of-the-arabic-press.aspx. Accessed 16 

Dec. 2019. 

 

Jones, Derek. Censorship: A World Encyclopedia. Volume 1-4 Volume 1-4. 2015. Open WorldCat, 

http://site.ebrary.com/id/11058165. 

Kabha, Mustafa, and Dan Caspi. The Palestinian Press as a Shaper of Public Opinion 1929-1939: 

Writing Up a Storm. Vallentine Mitchell, 2007. 

Kamen, Charles S. Little Common Ground Arab Agriculture and Jewish Settlement in Palestine, 

1920-1948. University of Pittsburgh Press, 1991. 

Kelly, Matthew Kraig. ‘The Revolt of 1936’. Journal of Palestine Studies, vol. 44, no. 2, Feb. 2015, 

p. 28, doi:10.1525/jps.2015.44.2.28. 

Khalaf, Issa. ‘The Effect of Socioeconomic Change on Arab Societal Collapse in Mandate Palestine’. 

 

International Journal of Middle East Studies, vol. 29, no. 1, 1997, pp. 93–112, 

www.jstor.org/stable/163853. JSTOR. 

Khalidi, Rashid. ‘Ami Ayalon. The Press in the Arab Middle East: A History. (Studies in Middle 

Eastern History.) New York: Oxford University Press. 1995. Pp. Xiv, 300. $49.95’. The 

American Historical Review, vol. 101, no. 5, Dec. 1996, pp. 1590–91, 

doi:10.1086/ahr/101.5.1590. 

https://web.nli.org.il/sites/nlis/en/jrayed/pages/history-of-the-arabic-press.aspx
http://site.ebrary.com/id/11058165
https://doi.org/10.1525/jps.2015.44.2.28
https://doi.org/www.jstor.org/stable/163853
https://doi.org/10.1086/ahr/101.5.1590


www.manaraa.com

51 | Page  

---. ‘Ami Ayalon. The Press in the Arab Middle East: A History. (Studies in Middle Eastern History.) 

New York: Oxford University Press. 1995. Pp. Xiv, 300. $49.95’. The American Historical 

Review, vol. 101, no. 5, Dec. 1996, pp. 1590–91, doi:10.1086/ahr/101.5.1590. 

---. The Iron Cage: The Story of the Palestinian Struggle for Statehood. Reprint edition, Beacon 

Press, 2007. 

Krämer, Gudrun. A History of Palestine: From the Ottoman Conquest to the Founding of the State of 

Israel. Princeton Univ. Press, 2011. 

Lockman, Zachary. Comrades and Enemies. First edition, University of California Press, 1996. 

Martin, Leslie John. ‘Press and Radio in Palestine under the British Mandate’. Journalism Quarterly, 

vol. 26, no. 2, June 1949, pp. 186–93. DOI.org (Crossref), doi:10.1177/107769904902600208. 
 

Masalha, Nur. Expulsion of the Palestinians: The Concept of ‘Transfer’ in Zionist Political Thought, 

1882-1948. Institute for Palestine Studies, 1992. 

---. Expulsion of the Palestinians: The Concept of ‘Transfer’ in Zionist Political Thought, 1882-1948. 

 

Inst for Palestine Studies, 1992. 

 

Massad, Joseph Andoni. Colonial Effects: The Making of National Identity in Jordan. Columbia 

University Press, 2001. 

Mattar, Philip. The Mufti of Jerusalem: Al-Hajj Amin al-Husayni and the Palestinian National 

Movement, Revised Edition. Columbia University Press, 1988. 

Metzer, Jacob. The Divided Economy of Mandatory Palestine. Cambridge University Press, 2002. 

 

Open WorldCat, https://doi.org/10.1017/CBO9780511583254. 
 

Moors, Annelies. ‘Presenting People: The Cultural Politics of Picture Postcards of Palestine/Israel’. 

 

Postcards: Ephemeral Histories of Modernity, edited by Jordana Mendelson and David 

Prochaska, Penn State University Press, pp. 93–105. 

https://doi.org/10.1086/ahr/101.5.1590
https://doi.org/10.1177/107769904902600208
https://doi.org/10.1017/CBO9780511583254


www.manaraa.com

52 | Page  

Nadan, Amos. ‘Colonial Misunderstanding of an Efficient Peasant Institution’. Journal of the 

Economic and Social History of the Orient, vol. 46, no. 3, 2003, pp. 320–54. DOI.org (Crossref), 

doi:10.1163/156852003322316661. 

Nafi, Basheer. ‘Shaykh ʿIzz Al-Din Al-Qassam: a Reformist and a Rebel 

LEADER’. Journal of Islamic Studies, vol. 8, no. 2, 1997, pp. 185–215, 

www.jstor.org/stable/26198087. jstor. 

Norris, Jacob. ‘Repression and Rebellion: Britain’s Response to the Arab Revolt in Palestine of 1936– 

39’. The Journal of Imperial and Commonwealth History, vol. 36, no. 1, Mar. 2008, pp. 25–45. 

Taylor and Francis+NEJM, doi:10.1080/03086530801889350. 

O Najjer. ‘Palestine’. Mass Media in the Middle East, edited by Y Kamalipour and H Mowlana, 

Westport, London. 

Ozacky-Lazar, Sarah, and Mustafa Kabha. ‘The Haganah by Arab and Palestinian Historiography and 

Media’. Israel Studies, vol. 7, no. 3, 2002, pp. 45–60, www.jstor.org/stable/30245595. 

Pappé, Ilan. The Ethnic Cleansing of Palestine. Paperback ed, Oneworld, 2007. 

 

Pappe, Ilan. ‘The Framing of the Question of Palestine by the Early Palestinian Press: Zionist Settler- 

Colonialism and the Newspaper Filastin, 1912–1922’. Journal of Holy Land and Palestine 

Studies, vol. 14, no. 1, Apr. 2015, pp. 59–81, doi:10.3366/hlps.2015.0104. 

Reading Palestine Printing and Literacy, 1900-1948 By Ami Ayalon. 2004. utpress.utexas.edu, 

https://utpress.utexas.edu/books/ayarea. 

Renton, James. ‘Changing Languages of Empire and the Orient: Britain and 

 

the Invention of the Middle East, 1917–1918’. The Historical Journal, vol. 50, no. 3, Sept. 

2007, pp. 645–67. DOI.org (Crossref), doi:10.1017/S0018246X07006292. 

https://doi.org/10.1163/156852003322316661
https://doi.org/www.jstor.org/stable/26198087
https://doi.org/10.1080/03086530801889350
https://doi.org/www.jstor.org/stable/30245595
https://doi.org/10.3366/hlps.2015.0104
https://utpress.utexas.edu/books/ayarea
https://doi.org/10.1017/S0018246X07006292


www.manaraa.com

53 | Page  

Said, Edward W. The End of the Peace Process: Oslo and After. 1st Vintage Books ed, Vintage 

Books, 2001. 

Sanagan, Mark. ‘Teacher, Preacher, Soldier, Martyr’. Welt Des Islams, vol. 53, no. 3–4, 2013, pp. 

 

315–52. DOI.org (Crossref), doi:10.1163/15685152-5334P0002. 
 

Sayigh, Rosemary. Palestinians: From Peasants to Revolutionaries : A People’s History. First Edition 

edition, Zed Books, 1979. 

Schiocchet, Leonardo. ‘Palestinian Sumud: Steadfastness, Ritual, and Time Among Palestinian 

Refugees’. SSRN Electronic Journal, 2011. DOI.org (Crossref), doi:10.2139/ssrn.2130405. 

Schlaim, A. The Iron Wall: Israel and the Arab World by A. Schlaim. W.W. Norton, 2000. 

 

Schleifer, Abdullah. ‘The Life and Thought of ’Izz al-Din al-Qassam’. Islamic Quarterly, vol. 23, no. 

 

2, 1979. 

 

Segev, Tom, and Haim Watzman. A State at Any Cost: The Life of David Ben-Gurion. First American 

edition, Farrar, Straus and Giroux, 2019. 

---. One Palestine, Complete: Jews and Arabs under the British Mandate. Owl Books/H. Holt, 2001. 

Shafir, Gershon. Land, Labor and the Origins of the Israeli-Palestinian Conflict, 1882-1914, Updated 

Edition. Updated edition, University of California Press, 1996. 

 

Shamir, Ronen. Current Flow: The Electrification of Palestine. Stanford University Press, 2013, 

http://www.sup.org/books/title/?id=22869. 

Sharp, Gene. ‘The Intifadah and Nonviolent Struggle’. Journal of Palestine Studies, vol. 19, no. 1, 

Oct. 1989, pp. 3–13. DOI.org (Crossref), doi:10.2307/2537242. 

Shatz, Adam. ‘We Are Conquerors’. London Review of Books, 24 Oct. 2019, pp. 37–42. London 

Review of Books, https://www.lrb.co.uk/v41/n20/adam-shatz/we-are- 

https://doi.org/10.1163/15685152-5334P0002
https://doi.org/10.2139/ssrn.2130405
http://www.sup.org/books/title/?id=22869
https://doi.org/10.2307/2537242
https://www.lrb.co.uk/v41/n20/adam-shatz/we-are-conquerors?fbclid=IwAR105IBYIxsAYpxJlmMn2NdAA8VUasHtAOkZddFmIu7wxYI_gVnZ_zllOhE


www.manaraa.com

54 | Page  

conquerors?fbclid=IwAR105IBYIxsAYpxJlmMn2NdAA8VUasHtAOkZddFmIu7wxYI_gVnZ_ 
 

zllOhE. 
 

Shepherd, Naomi. Ploughing Sand: British Rule in Palestine, 1917-1948. Rutgers University Press, 

2000. 

Stein, Kenneth W. ‘The Jewish National Fund: Land Purchase Methods and Priorities, 1924–1939’. 

 

Middle Eastern Studies, vol. 20, no. 2, Apr. 1984, pp. 190–205. DOI.org (Crossref), 

doi:10.1080/00263208408700580. 

Taggar, Yehuda. The Mufti of Jerusalem and Palestine : Arab Politics, 1930-1937. New York: 

Garland, 1986. 

Weizmann, Chaim. Trial and Error: The Autobiography of Chaim Weizmann. Greenwood Press, 

1972. 

Wildangel, Rene. ‘The Emergence of the Public: Arab Palestinian Media in British Mandate Palestine 

1929-1945’. History of Printing and Publishing in the Languages and Countries of the Middle 

East, edited by Philip Sandgrove, Oxford University Press. 

Yazbak, Mahmoud. ‘From Poverty to Revolt: Economic Factors in the Outbreak of the 1936 

Rebellion in Palestine’. Middle Eastern Studies, vol. 36, no. 3, 2000, pp. 93– 

113, www.jstor.org/stable/4284093. jstor. 

https://www.lrb.co.uk/v41/n20/adam-shatz/we-are-conquerors?fbclid=IwAR105IBYIxsAYpxJlmMn2NdAA8VUasHtAOkZddFmIu7wxYI_gVnZ_zllOhE
https://www.lrb.co.uk/v41/n20/adam-shatz/we-are-conquerors?fbclid=IwAR105IBYIxsAYpxJlmMn2NdAA8VUasHtAOkZddFmIu7wxYI_gVnZ_zllOhE
https://doi.org/10.1080/00263208408700580
https://doi.org/www.jstor.org/stable/4284093

	Mandated to Report: The Role of the Nationalist Press in Reporting Zionist Land Expropriation and Labor Conquest in Palestine During the 1930s
	Thesis_statement
	Methods
	Historiographical_Timeline_of_the_Palest
	The_Press_of_the_First_Intifada:_From_Su
	Internationalizing_the_Struggle:_The_Fed
	The_Nakba_Decade,_1948_–_1960
	Literature_Review:
	The_Diversification_of_the_Media_Landsca
	The_Main_Players
	Filastin
	Al-Liwa’a
	Al-Difa’
	Al-Jami’a_Al-Arabiyyah

